lfš 2014 uherské hradiště 40. letní filmová škola v době, kdy se prázdnily definitivně přelomily z července do srpna, proběhla v uherském hradišti už 40 letní filmová škola. poté, co jsme si na ni zavzpomínali fotoreportáží, následuje i report slovní. krize středoformátového věkučtyřicátnice či čtyřicátník je již rozvážná/ý a uvědomělá osobnost. oslavuje decentně, bujaré večírky a těžké kocoviny už má dávnou za sebou. oslavuje v rodinném kruhu či s hrstkou věrných přátel. nepřetvařuje se, nehraje si na mladšího nežli je. nežárlí, ví jak chutná úspěch. nemá přílišně exaltované ambice, už ví jak to v životě chodí. občas se sám sebe ptá, zda má smysl něco slavit, něco vyzdvihovat z toku času. ale hluboko v sobě ví, že slavit je co. chce vidět všechny ty přátelské pohledy plné něhy při sfoukávání svíček a pronášení děkovné řeči. vždyť to stojí za to už jen pro ten pocit štěstí.
nic než filmy
I.
z úplně jiného kontinentu a filmového kontextu vychází další specifický tvůrce todd solondz, jemuž byla věnována pozornost také formou retrospektivy. americký, hořko-sladký melancholik solondz sice do hradiště z osobních důvodů nedorazil, ale jeho filmy mluvily za něj více nežli dostatečně. filmy jako vítejte v domečku pro panenky anebo např. štěstí mají ambice vás očistit od všech přetvářek.
jedinou skutečnou star, kterou mohlo uherské hradiště v roce jubilejním uvítat, byl peter greenaway. a to dokonce již podruhé. poprvé tomu bylo zkraje divokých devadesátých
let. kazatel greenaway byl sdílný, mentorský a všudypřítomný. uvedl svůj zatím poslední počin uváděný do české kinodistribuce goltzius a společnost pelikán. během své návštěvy
převzal cenu české filmové asociace, jenž letos získala novou designovou podobu. greenaway je sice velkou osobností filmového světa, ale jeho exkluzivita byla mírně
umenšena s přihlédnutím k tomu, že byl před třemi lety hostem na olomouckém pafu. dodejme, že si v hradišti odprezentoval svou masterclass a pro širší obeznámení s malířskou
tvorbou byla v slováckém muzeu nainstalována výstava jeho kreseb.
II.
muž z hanušovicúčast miroslava krobota na lfš pozvedla celkovou úroveň hostů kteří v hradišti prezentují českou filmovou tvorbu. charismatický režisér, herec a autor v jedné osobě má v sobě jakési tajemství a zádumčivost, jenž podtrhuje každou činnost kterou právě vykonává. svou masterclass, tradičně vedenou pavlem sladkým, pojal jako odpolední posezení s přáteli. v uvolněné atmosféře ale neopomněl vyzdvihnout a zdůraznit některé ze svých tvůrčích zásad. pro mne bylo toto posezení okouzlující, zvláště když se krobot rozvyprávěl o své spolupráci s nekompromisním maďarským režisérem bélou tarem. jejich spolupráce na filmu muž z londýna dokazuje, že umanutost režiséra a disciplína herce vede ke kýženému triumfu. velkou pozornost si logicky vysloužil jeho režijní debut díra u hanušovic, na kterou se stály dlouhé fronty. samotný film doprovodila výstava fotografií z natáčení filmu pořízená dušanem tománkem. tato fotoreportáž předkládá věrohodný obraz o rodícím se díle a současně vypovídá o velmi tvrdém kraji, jakým jesenicko bezesporu je.
krize středoformátového věkuje po večírku. aktéry nebolí hlava, pilo se kvalitní víno. konfety leží pod stolem a na parapetech. tělocvičny se vyprazdňují, ve městě leží prázdné petky po stáčených vínech. kinosály se vracejí ke své tiché prázdnotě, město se vrací do svého obvyklého ospalého tempa. žádný křik a žádný randál se už neozýva, parky už nejsou plné mladých lidí bez minulosti a bez budoucnosti. poslední baťůžkáři mizí v útrobách nejkrásnějšího vlakového nádraží v české republice. možná splín, možná únava. za rok se příběh zopakuje celý nanovo, aktéři budou starší, moudřejší. ale kdoví jestli. martin šenkypl
|
© ov-kluby.net
e-mail:: ov-kluby@ov-kluby.net web:: www.ov-kluby.net |