music in twelve parts (1971-74) philipa glasse patří mezi stěžejní díla 70. let a sám philip glass ji považuje za vyvrcholení svého minimalistického období.
dráhu nejslavnějšího žijícího skladatele současnosti odstartovala právě tato pulsující pionýrská skladba, která přímo předchází spolupráci s robertem wilsonem na opeře einstein
on the beach. mezi účinkující glassova sedmičlenného ansámblu patří jon gibson (skladatel, saxofonista a flétnista) i fascinující sopranistka lisa bielawa. hudebním ředitelem je všestranný
hudebník a producent michael riesman. do ostravy přijede ansámbl z vystoupení na festivalu v edinburghu.
pro provedení music in twelve parts je philip glass (1937) nenahraditelný. v průběhu skladby, která se odvíjí během pěti hodin s jednou hodinovou a dvěma dvaceti minutovými pauzami, určuje philip glass
nejen tempo skladby, ale také v průběhu hraní dává nástupy ansámblu a ukazuje, kdy hudba přechází z jedné opakující se skupiny taktů do druhé. notový materiál music in twelve parts není veřejně
dostupný a skladba nebyla nikdy provedena někým jiným než philipem glassem a jeho souborem.
skladba music in twelve parts byla složena přímo pro the philip glass ensemble (založen v new yorku v roce 1968). tuto skladbu hraje soubor od své premiéry v roce 1975 v town hall v new yorku.
u skladby tak virtuózní a interpretačně fyzicky náročné lze očekávat, že příležitostí ji slyšet v živém provedení bude v budoucnu méně a méně. možnost navštívit provedení music in twelve parts
je velmi vzácnou událostí, stejně tak jako zažít jiná rozsáhlá mistrovská díla nové hudby, například skladbu gruppen (1958) pro tři orchestry karlheinze stockhausena, která zazněla v české republice
pouze jednou, a to na festivalu pražské jaro v roce 1999.
music in twelve parts byla složena bezprostředně před operou einstein on the beach, vytvořenou ve spolupráci s robertem wilsonem. hudebně se s einsteinem překrývá. mimochodem, opera einstein on the
beach právě obdržela cenu laurence olivier award za nejlepší novou operní produkci. k music in twelve parts philip glass uvedl: "všechny skladby, které jsem napsal před rokem 1976, spadají do vysoce
reduktivního stylu hudby, nazývaného minimalismus. podle mne lze minimalismus vymezit jasným časovým rozmezím, od roku 1965 do roku 1975, a téměř všechny mé skladby z uvedeného období se mohou do této obecné kategorie
zařadit. ovšem jakékoli podobné kategorizace jsou jen plody mysli jejich autorů a mohou být zavádějící. například "hudba o 12 částech" - přestože bude klasifikována nejspíš jako minimalistická skladba, pro
mne znamenala průlom a obsahuje mnohé stavebné a harmonické myšlenky, které jsem pak rozvíjel ve svých pozdějších dílech. je to modulární skladba, jedna z prvních tohoto typu. má dvanáct částí, které se mohou
hrát jak samostatně, tak v jediném dlouhém sledu, nebo části jakkoli kombinovat."
jediné a první vystoupení the philip glass ensemble v české republice je součástí ostravských dnů 2013: institutu a festivalu nové hudby (12.-31.08.2013), kterých se philip glass zúčastní také jako lektor. tvorba
philipa glasse vychází z prostředí newyorské avantgardy (downtown scene). mezi jeho hudební přátele patří petr kotík, christian wolff nebo phill niblock.
blinky::
organizátoři foto: promo
související články:: |