"go-gol! go-gol! go-gol!" rozléhalo se v až k prasknutí narvaných prostorách krakowského klubu rotunda. nejednalo se o obřad vyvolávání ducha ruského romantického spisovatele,
ale o koncert transkontinentální party, původem z undergroundového podbřišku amerického new yorku, jejíž kořeny sahají do mnoha koutů světa, od etiopie přes
ekvádor po čínu a ukrajinu.
v krakówské rotundě se totiž večer 02.12.2014 odehrál šílený cirkus gypsy punkové kapely gogol bordello. během téměř dvouhodinového koncertu zazněly písně z takřka celého
průřezu patnáctileté historie této multikulturní sebranky. šílenou atmosféru koncertu nepodtrhovali jen takřka hyperaktivní vokalisté pedro erazo a elizabeth sun, ale především
frontman, charismatický ukrajinec s cikánskými kořeny eugene hütz. i publikum navzdory nedostatku místa rozpoutalo v prostoru pod pódiem naprosto pekelnou atmosféru plnou potu,
rozlitého piva a nekonečné energie, kterou završila scénka, při které byla eugenova kytara vtažena do publika a na několik minut se stala nezvěstnou, načež byla jedním z věrných
fanoušků vlastnoručně předána zpátky do rukou zpěváka a koncert mohl pokračovat. třešničkou na dortu poté byla polsky zpívaná píseň, kterou kapela secvičila specielně na počest
tohoto polského třídílného miniturné (gdańsk - kraków - warszawa).
zvuk kapely charakterizují nejen šílená houslová sóla bývalého člena moskevské filharmonie sergeje rjabaceva, úderné basové linky černošského baskytaristy thomase gobeny, a téměř
častuškovské harmonikové tóny běloruského akordeonisty paši newmera, ale i typicky punkové linky kytaristy michaela warda a bubeníka olivera charlese, oba původem z usa.
navzdory obavám o vývoj zvuku kapely po změnách v obsazení a přechodu k méně cikánským a východoevropským melodiím, se ve spolupráci energického a oddaného publika a našlapaného
mixu cikánské a východoevropské hudby, punku a dubu v podání této unikátní newyorské kapely rozpoutal naprosto nezapomenutelný dvouhodinový hudební zážitek.
šomin foto: jonáš
související články:: |