xavier baumaxa umí. tento charismatický chlapík zavítal do ostravy v poměrně
krátkém čase už podruhé a opět potvrdil, že platí za jednoho z nejschopnějších
a nejvynalézavějších tuzemských písničkářů současnosti. na programu večera
byly především písně z obou alb fenkám a buranissimo forte, ale
nechyběly ani novější kousky. ačkoliv s jednou kytarou nelze dělat zázraky,
baumaxovi nedělalo potíže vykouzlit spoustu výrazných poeticko-dramatických okamžiků.
každopádně šlo snadno vypozorovat, že písničkářova hvězda svítí stále jasněji.
uběhly čtyři měsíce od první zastávky, jež se odehrála v rámci pořadu ladí neladí
v klubu fabric (viz fotoreport) a baumaxova posluchačská obec se zmnohonásobila. a navíc
do klubu boomerang nepřišli fanoušci na náhodu, protože by chtěli zabít svůj volný
čas, ale dorazili většinou ti, kteří už věděli, s kým budou mít tu čest.
baumaxovo téměř dvouhodinové vystoupení se však neskládalo výhradně z pěveckých
čísel, protože litvínovský rodák inklinoval rovněž k mluvenému slovu. tím připomněl
jiřího schmitzera, který shodou okolností vystupoval v ostravě den předtím. baumaxa
započal s fanoušky několik diskusí na rozličné téma, během nichž bylo zřejmé, že
si hudebník libuje v ironii a sarkasmu. publikum totiž příliš nešetřil, ke slovu
ho skoro nepouštěl a odpovídal sám sobě téměř v zápětí poté, co vyřkl otázku. ale
proč ne... ačkoliv baumaxa evidentně provokuje a jeho specifický humor nemusí být
každému po chuti (příznivci dana bárty by mohli vyprávět...), nikomu se nevysmívá.
jeho vtipné hlášky dokážou pobavit, tudíž nestřílí do tmy nuceného humoru. bauamxovi
sice není nic svaté, ale na druhou stranu neskáče do bazénu v obleku jen proto,
aby na sebe upozornil - jako mnozí jiní.
zatímco jiný písničkářský souputník záviš (že by se na tuzemské scéně objevila
nová hudební větev, a to new wave of czech folk music?) spoléhá na ohromení z vulgarity,
tak baumaxa vsází více na improvizaci, momentální nápad a proměňování očekávaných
situací, čímž se zdárně vyhýbá předem danému scénáři. tím je zároveň vyřčena jeho
největší devíza - nezařadit se a neustále se ukazovat v jiném světle. baumaxa se
tedy nesoustředí výhradně na zpěv, ale pokouší se prezentovat jako všestranný
umělec, kterému navíc neschází přehled.
petr bidzinski
související články:: |