ov-kluby
domů  |  rozšířené hledání  |  fotky  |  reporty  |  muzika v mp3  |  o nás  

  ov-kluby.net

q.hledat::    
město 
 
reklama 
ovéčka na facebooku
klub 

dnešní akce všude ::
dnešní akce ve městě ::
rozšířené hledání ::
 
[15 minut]
[artum centrum]
[belmondo]
[bocca]
[bounty rock cafe]
[bristol]
[depo 9]
[dream club]
[empire - pakárna club]
[garch]
[jazz tibet club]
[meex club]
[metro chill out club]
[mezi světy]
[na paldě]
[ponorka]
[r6]
[sklub]
[the hunt club]
[tržnice]
[u-klub]
[variace]
[vertigo]
 
nekluby ::

 
report 

článek:: rock & pop: ...& kluby 27 - co uvidíte z terasy

výpad dvacátý sedmý
bruntál, krnov, opava
vloženo: 21.07.2002
 

výpad dvacátý sedmý

bruntál, krnov, opava

laskavý čtenář promine, ale -rdd- si dovolí být po šestadvaceti suchých introdukcích poněkud patetický. protože na počátku třtího klubového léta dopracovali jsme se dalšího milníku, bodu, za kterým jedna etapa končí a další začíná...
totiž: když se při přípravě moravské části ...&klubů začal rýsovat rámcový itinerář, napadla mne při pohledu na mapu jedna věc: ve chvíli, kdy poprvé uvidíme do polska, bude se celá legrace chýlit k finiši. v králíkách nás ještě od rzeczypospolity oddělil horský hřeben, totéž v jeseníku. ale pak jsme v bruntále načali sedmadvacátý díl, sjeli z vrchů a dorazili do krnova. spiritus agens tamní scény znalý místního milieu vzal nás ku konferenci do restaurantu s terasou, z níž se otvíral pohled na pole, silnici, železniční trať, rybník s promenujícími se jachtami a do nedohledna se rozvárající pás polností s vesnicí uprostřed. jmenovala se blisczycze.
z logiky věci by měl z posledního zastavení tohoto dílu následovat přejezd do severomoravské metropole. ale protože krátké drama žádá si expozici, kolizi, krizi, peripetii a katastrofu (čtvrtou kompoziční částí dramatu je peripetie neboli obrat, kdy děj od vyvrcholení spěje k závěru zvanému katastrofa (zakončení), tedy k celkovému rozuzlení. - přehledný kulturní slovník, praha 1964), smekneme se kolem ostravského mnohoměstí zpět za olomouc a v průběhu léta začneme - s předpokládaným cizokrajným bonusem číslo dvě - kroužit kolem cílové stanice.

černá je paprika

pokud se ponoříme do historie bruntálských klubů, zjistíme, že v přibližně patnáctitisícovém městě už před afrikou, za níž jsme sem přijeli, j eden klub existoval. nesl název praděd, nacházel se přímo na náměstí a vydržel c elých pět let, zhruba do předloňského roku."byl poměrně velký a fungoval dost dobře - jeho majitel z něj ale nakonec udělal butiky, obchody a kanceláře," zasvěcuje nás do místního klubopisu josef janků a jedním dechem dodává, že k po dniku africa pub přišel ´jako slepý k houslím´. klubík o zhruba padesáti místech , jenž se nachází v prostorách místního kulturního střediska (dříve ov ksč), nej prve vlastnil jeho kamarád (který se mimochodem přičinil také o jeho název, když se nechal inspirovat návštěvou svého příbuzného, jenž se uchytil v jihoafrické republice). před dvěma lety se oba přátelé stali společníky - a vývoj událostí p říštích opět potvrdil jednu z našich klubových tezí. správně: africa pub má dnes už jen jednoho jediného majitele a podle jeho slov je ´jediným podnikem tady v bruntále, který dýchá´. z diskotéky se postupem času stával hudební klub. nicmén ě označovat afriku za typický rockový klub by bylo zavádějící, o čemž nejlépe vy povídají už jenom doprovodné fotografie. josef janků říká, že muzika vždycky byl a jeho koníčkem, ovšem jak vyplývá z našeho rozhovoru, právě proto se neupíná k jednomu jedinému žánru - tedy už ne: "ten podnik stál docela dost peněz a lid i, co chodí na bigboš - až se na mě nezloběj - se z padesáti procent neumějí cho vat. zpočátku, když jsem se zaměřoval jenom na rockovou hudbu, tak byly věčně ro zbitý záchody, rozkopaný to a ono... byly ale i chyby ze strany pořadatelské, ka ždý se učí. no a tak jsem to pojmul víc do globálu. ješitnosti některých lidí se ale dotklo, že to není čistej rockáč, a přestali chodit. ti, co zůstali, se sem chodí bavit."

na co se tedy africa v současnosti zaměřuje? nadále zde samozř ejmě mají prostor - konkrétně v sobotu - bigbítové kapely, od těch mladých z oko lí až třeba po pražský echt!, své publikum si získaly jazzové středy, které dopl ňují nedělní čaje o páté s jazzovým klavíristou tomášem přikrylem (na ty je naví c vstup zdarma). výjimkou přitom nejsou ani divadelní představení. abyste si ale nemysleli, že je africa jedním z těch podniků, které si na hudební jenom hrají - důkazem potvrzujícím opak budiž její obliba mezi motorkáři, jejichž přízně si pan majitel považuje natolik, že pro ně jednou dokonce uspořádal stylové striptý zové vystoupení. ano, na harleyi až na pódium...

postupná korekce stylového zaměření s sebou přinesla ještě dal ší ovoce, a to v podobě vstřícnějších vztahů s městem - africe bylo odpuštěno od vádění procent ze vstupného. nemluvě o vítaném rozžehnání se s všeobecně víc než obvyklou pověstí rockového klubu coby drogového doupěte. a také se tu vaří - pr avidelní čtenáři tohoto seriálu už vědí, že u leckterých spoluobčanů neutrální p ostoj krockovému klubu žaludkem prochází...

díky době svého nástupu do afriky janků podle svých slov nezaž il žádný propad návštěvnosti, spíš naopak - tedy pokud nebereme v potaz občasné výpadky, jako například v době konání ms v hokeji. "kluci, co mají klub třeba pět let nepříjemný dopad ekonomické situace asi pocítili, ale já jsem měl rados t z každýho dalšího člověka," neztrácí janků optimismus a přidavá historku, kterak místní rodák pan soudek, bývalý šéf škody plzeň, jednou údajně prohlásil, že kdo zkusí podnik na bruntále a postaví ho na nohy, už pak může do celé repub liky.

a plány do budoucna? na podzim by se na prostranství před klub em měly uskutečnit bruntálské jazzové dny a něco podobného by zde chtěli zkusit i na bigbítovém poli v podobě přehlídky místních kapel. nemluvě o tom, že janků zamýšlí v bruntálské sportovní hale uspořádat koncert citronu, ´nejpopulárnější kapely jeho ročníku´...

viva la musica

je vlastně jedno, zda naše krnovské zastavení načneme od rocke ra nebo od las vegas, jelikož historie obou klubů je notně propojena. martin hra dečný, s jehož jménem jsme se setkali bez výjimky ve všech ostatních klubech z t ohoto výpadu, byl totiž u zrodu rockera a klub las vegas uvedl v život až po něk olika letech, když mezi lidmi kolem prvního krnovského klubu došlo k rozkolu. v las vegas je vlastně celkem obyčejná restaurace, která však vlastní vcelku roz lehlý sál. martin zde koncerty a další klubové akce pravidelně pořádá zhruba dva roky. na adresu rockera neřekne špatné slovo, i když současně dokáže formulovat , v čem je jeho současná pozice lepší než na dřívějším působišti ("pocítil js em obrovskou svobodu, protože když si chci udělat něco většího, třeba katapult n ebo nějaké starší legendy, tak se můžu svobodně rozmýšlet, kde a jak to udělám a nemusím se vázat na jedno místo.") nostalgie však přesto přetrvává: "roc ker mě možná bude mrzet do konce života, to prostě bylo takový moje druhé já, a nikdy mě to asi neopustí - spousta lidí mně říkala, až na to kašlu, jiní se mně zase divili, proč už jsem od toho dávno nešel."

martin podle svých vlastních slov hrál od dvanácti let v kapel e a pět let studoval hudební nástroje v hradci králové. nadále se snaží dělat co koli spojené s muzikou: kromě las vegas a profilových diskoték, se kterými objíž dí kluby po okolí například ´přizvučuje´ v místním divadle nebo dělá manažera de chovce, v níž hraje jeho manželka... svého času zase na různé pražské muzikály v ypravil z krnova celkem 22 zájezdových autobusů a výtěžek investoval do zvukové aparatury. za největší problém při své práci považuje nevýhodnou ´periferní´ pol ohu kraje, do nějž si prý mediálně známé kapely najdou cestu třeba až na třetí p okus, přičemž je velice radno domluvit takový termín, kolem kterého v okolí nevy stupuje žádná byž jen trochu podobná kapela. to má své kořeny v neutěšené ekonom ické situaci kraje - v jiných částech republiky naprosto směšně vyhlížející třic etikorunové vstupné na koncert je zde údajně důvodem, aby významná část potenciá lního publika takticky vyčkávala v přilehlé restauraci... proto si martin libuje , že se mu na městském úřadě podařilo dosáhnout zrušení vyhlášky, podle níž se o dváděla procenta ze vstupného nejen na koncerty, ale i na akce s reprodukovanou muzikou.

pokud byste se domnívali, že by mohla být strategickou výhodou geografická blízkost polska, jste na omylu. koncertní migrace až navýjimky větš ích koncertů či festivalů neexistuje ani z jedné strany, výměnné koncerty se za dobu existence rockera a las vegas omezily na pár akcí. i tak je ale zajímavé, ž e koncerty jsou u našich severních sousedů pořádány téměř výhradně v neděli, hon oráře pro kapely jsou ve srovnání s tuzemskými zhruba dvojnásobné (což však plat í i obráceně, tudíž je vcelku zřejmé, proč u nás příliš mnoho polských kapel nev ystupuje) a publikum je prý mnohem spontánější - nečeká na to, až ´bude baveno´.

"vždycky si říkám ´furt může být hůř´ - člověk musí být opt imista," neztrácí naději martin. "podle mě je to všechno jenom o tom, jak to udělat a co udělat pro to, aby se ty lidi natáhli. třeba se začne hrát ve skl epích jak kdysi - všechno má svoje kouzlo," dodává bez jakékoli stopy ironie . přejeme mu, aby si navzdory nešžastné poloze las vegas, která se promítá do ce sťáků, mohl dovolit uspořádat koncerty boo nebo té jany z velké ohrady, když už se tu nedávno nechytl ani koncert tata bojs...

štamgasts´ paradise

vznik rockera, prvního klubu v okolí, má svůj původ v inciativ ě příznivců rockové muziky, kteří po listopadu 1989 začali pořádat nepravidelné akce s názvem krnovský nářez. nejprve se tak dělo v podniku oáza pod místní radn icí a od roku v sálu lokomotivního depa - odtud také provizorní klub depo. po ně kolika nářezech a následných sousedských stížnostech však byla tato lokalita ode psána. až po půlroce se nadšencům podařilo od města získat budovu bývalého kina kostelec - ve značně zchátralém stavu. následovalo období, které místní nazývají ´rockeři sobě´ - ano, ke slovu přišly stavební nástroje. v dubnu 1992 pak nasta l toužebně očekávaný okamžik, tedy první koncert - klub samotný byl otevřen o mě síc dřív. naneštěstí jej však obstaralo několik anarchisticky zaměřených kapel, což sesamozřejmě nesetkalo s nadšením u jisté vyhraněné skupinky spoluobčanů a p o následných potyčkách ani u těch řadových. během existence klubu se akce občas přesouvaly ze sálu (kde je možno hrát buďto na pódiu olbřímích rozměrů nebo na v edlejším, tzv. malém) do restaurace - důvodem bylo buď to, že v zimním období ne bylo ještě nainstalováno topení, anebo stížnosti ze sousedství na přílišný hluk a jásot směrem od klubu.

předchozí řádky byly sestaveny na základě samizdatu sestavenéh o martinem hradečným především z regionálního tisku a vydaného ke 3. výročí otev ření klubu. málokdy si klubozpytec může udělat tak konkrétní obrázek o klubové h istorii jako v případě rockera a jestliže jsme slyšeli o tom, že to na místní sc éně ´bublalo a vřelo´, zde jsou obsaženy důkazy černé na bílém. nicméně, jak už víte, martin má v současnosti s rockerem společnou jen historii. naším partnerem se proto stal vlastimil hutera, jemuž zde nikdo neřekne jinak než vlastík. ani on se za společnou minulostí neohlíží nikterak ve zlém. nicméně se mu zdá, že po slední dobou kapely obecně jaksi přečíslují počty rockového publika - generace t řicátníků pomalu odpadla a mladí spíš dávají přednost diskotékám. výjimky potvrz ující pravidlo se přesto najdou, například v podobě vcelku nedávného koncertu ja blkoně. jinak slyšíme v podstatě totéž, co před chvílí v las vegas: na malém měs tě si člověk vzhledem k malému potenciálu klientely nemůže dovolit pořádat nezav edenou kapelu a i tak je lépe podělit se o náklady na cesťák s dalšími kluby. če stnou výjimkou je zejména v poslední době stále oblíbenější model výměnných konc ertů, na který najely především tvrděmetalové spolky - jim vlastík rád pronajme malé pódium, za vcelku přijatelný peníz, jak říká. na akce tohoto druhu se sjížd ějí fanoušci ze širokého okolí, kapely samotné se postarají o propagaci a utržen é peníze se potom dají použít naméně navštívené či ´jisté´ koncerty. jinak sdílí názor ex-kolegy martina - z vlastní zkušenosti ví, že kapely jako už jsme doma, psí vojáci nebo již zmíněná jablkoň lidi přitáhnou, ovšem i v případě jinde zav edeného echtu! už jde o sázku do loterie. v těchto končinách prostě ještě nejsou dostatečně známí.

koneckonců, i z řad těch nejzavedenějších jmen se v současné d obě na již zmíněné velké pódium v rockeru dostane jen málokdo. na něm sehraje je n dvakrát, třikrát do roka - nyní se na něj kupříkladu chystá mňága & žďorp. na tom druhém, o poznání menším, však zase kolikrát panuje mnohem lepší atmosféra, což na vlastní kůži mohl posoudit například vladimír mišík s etc...

a pak opět slyšíme o zavíraných místních továrnách, o stylově příliš roztříštěné klientele a o zlatých sklepních časech... kdeže jsouty časy, kdy v rockeru martin hradečný na čas zavedl letní osmičkové kino a kdy si klub n echal udělat vlastní trička... ta teď nosí maximálně ´děcka´ (ano, k mání byla i v dětské velikosti) nebo někteří štamgasti. kdysi vysněný rocker je dnes spíš ´ normální hospůdka a přitom bigbít´, dí vlastík a vzpomíná na podařený (čímž bohu žel není myšlena návštěva) koncert luboše pospíšila nebo po všech stránkách úspě šný návrat místní kapely naoko.

muzikanti sobě

jak jsme se zmiňovali v minulém čísle, při naší návštěvě jesen ického biografu zaregistrovali jsme tam zvýšenou frekvenci kolegů z jiných klubů . mimo jiné i z opavského jamu - na fotografii s velkým karlem najdete jednoho z ´mužů jamu´ úplně vlevo, an zpoza zdi nahlíží na počínání kolegy sieberta. den po uvedených ´blízkých setkáních třetího druhu´ jsme do podzemních prostor za st arým autobusovým nádražím dorazili i my.

mnohokrát jsme zažili, že za klubem, který jsme navštívili, st ojí bývalý nebo aktivní muzikant. je to konečně docela logické, kdo jiný? podsta tně méně je ovšem těch případů, kdy hudebníci z fungujících kapel bez přehánění stojí u základů klubu, při jeho výstavbě se místo kytar ohánějí lopatami, podíle jí se na jeho zprovoznění a jsou v něm pečení vaření (i když nemusíme chodit dal eko: p.hutera z rockera je stejný případ). "klub vznikl tak, že tady je asi 3 0 muzikantů, kteří na tom všichni dělali," tvrdí jeden z provozovatelů luděk šimeček. "my jsme to sice vymysleli, sehnali jsme místo, všechno jsme financ ovali, ale kluci fakt strašně pomáhali. to byla záchrana, jinak by to trvalo asi rok nebo dva, než bychom to otevřeli... někdy třeba najdeš skoro hotový prostor , uděláš jenom bar,ale tady se to fakt dělalo dost dlouho." ducha přátelské komunity jsme mohli toho večera ohledat opravdu důkladně - jam zrovna slavil dru hé výročí otevření a tak se uzavřená společnost lidí kolem něj ´zabávala po svoj om´. a pište si, že jsme se neflákali; když se ve čtyři ráno objevil před jamem taxislužebník, hlodal v některých členech výpravy červ pochybnosti, zdali jeho p řivolání bylo skutečněto, co chtěli. v opavě prostě působí milí a společenští li dé.

luděk se ještě před tím, než po sáhodlouhém hledání vhodného p rostoru našel budoucí jam, provozoval asi rok podobný sklípek na okraji města, k de hrály spíše regionální kapely. když pak otevřel jam, roztrhl se pytel s konku renčními podniky; v rychlém sledu následovala zona a jako třetí do mariáše hangá r (viz následující partie). takový nárůst potenciálních odčerpávačů návštěvníků ovšem luděk vidí jako pozitivum. "kdybychom tady byli sami, tak to za chvilku půjde do sena. pak už ti to bude úplně fuk a uděláš si cokoliv, a to není dobré . zpočátku máš jakoby strach a pak tě to nutí..." ...být ve střehu. je zajím avé (a sympatické), že podobný náhled na věc jevlastní snad všem zainteresovaným osobám v oblasti. kamarádčofty se zonou mají ještě jeden speciální rozměr, nebo ž výběry obou klubů proti sobě občas nastoupí k hokejovému zápasu (pokud ještě v chomutovském cirgusu nebo v příbramském junioru hrají fotbal, mohlo by je zajím at, že jam disponuje i zdatným šutérským kádrem). kontaktní chapadla sahají i za opavu - kromě všudypřítomného m.c. hradečného zkrnova ještě do ostravského baza ru a rockle plus bohumínské bedrunky.

jam patří ke klubům, které jsou výrazné i vizuálně. v hlavní m ístnosti, do které sestoupíte rovnou od vchodu (po levici k hudbě, po pravici k nápojům) se ocitnete v sevření zdí rozsáhlého hradu, namalovaného na zdi. ten je vlastní provenience, malbu drakaru v druhé místnosti naopak luďkův známý z ostr avy. tam máte opět na vybranou; osoby nacházející zalíbení ve hře v šipky míří d oprava (v pozdních nočních hodinách pan fotograf, zocelený mnoha půtkami ve svém rezidentním hostinci v praze 4, důstojně reprezentoval rock & pop v zápolení s vedením klubu), zájemci o ´kérku´ dojdou cíle vlevo, kde sídlí tetovací studio. samozřejmě, jeho šéf je... "taky v podstatě muzikant, který kreslil celý živo t. říkal, že to udělá s námi - a funguje to dobře." a z hlavy jednoho z míst ních muzikantů pochází netušená znaková abeceda pro komunikaci s personálem, vyv edená nad barem; nacvičit si ji můžete i vy, podle fotografie k úvodu tohoto díl u. můžeme potvrdit, že je to docela praktické; barman na slovní žádost jednoho z redaktorů o toaletní papír nezareagoval, načež semu dostalo důrazného doporučen í, až si prostuduje příslušné gesto.

a kam se, řečeno se zdeňkem romanovičem nejedlým, poděla hudba ? o víkendech ji můžete konzumovat naživo, ve středu repro: "funguje toúplně skvěle, je tu tolik lidí, že nechápu - jdou do práce a ve dvě ráno je tady třeba ještě 100 lidí." díky podílu na vzniku jamumají místní kapely cosi jako ´př edkupní právo´ na zařazení do programu a v posledních měsících je můžete zastihn out, kterak promícháni v rozličných skupenstvích jamují... co v jamu taky jiného , že. když něco prošvihnete, můžete si o tom mj. přečíst ve svižném časopejsku, který si, po vzoru ostravského sklepníka, v jamu vydávají.

když další den před polednem opouští rock & popí úderka opavu, je jí spíše než ejchuchu hodně ouvej, zato však odráží s pocitem, že tady to funguje.

radek diestler & marek kukla
foto: martin siebert

 verze pro tisk

související články::


 
informační kanály 


 
nejčtenější 

>> fotoreport:: blues alive XXVIII (čtvrtek)
 
>> fotoreport:: blues alive XXVIII (sobota)
 
>> fotoreport:: blues alive XXVIII (pátek)
 
>> fotoreport:: colours of ostrava 2024 (středa)
 
>> fotoreport:: slunovrat winter edition 2024 (sobota)
 
>> fotoreport:: folk metal pilgrims 2024 vol. 9
 
>> fotoreport:: jazz open ostrava 2024: kristýna sibinská & last phrase
 
>> fotoreport:: slunovrat winter edition 2024 (pátek)
 
>> fotoreport:: olympic v gongu
 
>> fotoreport:: gothic iglau v jihlavském dko
 

 
:: domů :: rozšířené hledání :: fotky :: reporty :: muzika v mp3 :: o nás ::
 
 © 2002 ov-kluby.net

  design by lucinka & strejda