už od 93. roku posledního století minulého tisíciletí
(komplikované co?) jsem doufal, že tuto kapelu uvidím hrát i v česku. a je to
tu! koncerty, které jsem absolvoval v zielonej górze a katowicach byly skvělé,
ovšem tady to bude zase o něčem jiném. zatímco v polsku jsou to hvězdy, česko
je pro tuhle vynikající kapelu polem neoraným. a to, že to příjde v době, kdy
po mírném útlumu (po albu karma) přichází opět s vynikající a nadupanou deskou
[sic!] je předpokladem, že si hey oblíbíte i vy, kteří je neznáte a
přijdete si je poslechnout jen ze zvědavosti... určitě nebudete
litovat!
jednoho krásného dne se v polském štětíně dala
- na popud kytaristy piotra banacha - z několika místních kapel
(kolaboranci, dum dum, guitars project...) do kupy pětice muzikantů,
znajících se z neustálého hraní po místních klubech: katarzyna
nosowska - zpěv, piotr banach - kytara, jacek chrzanowski -
basa, robert ligiewicz - bicí a marcin zabielowicz - kytara.
když jim v únoru ´93 vyšla debutová deska fire, měli
už hey na svém kontě ocenění debut roku a cenu novinářů z tehdy
největšího a nejprestižnějšího festivalu polské rockové muziky
jarocin ´92. úvodní singl moja i twoja nadzieja, který
s nimi v duetu s katarzynou nosowskou nazpívala tenkrát rovněž
poměrně neznámá edyta bartosiewicz, se už před vydáním fire
stal hitem a neoficiální hymnou monstr-akce rockových muzikantů
na pomoc nemocným dětem wielka
orkiestra swiatecznej pomocy.
texty, jejichž výhradní autorkou je kasia (čti
kaša s takovým hodně měkkým "š" a rozuměj katka) nosowska
byly už od počátku některé v angličtině a některé v polštině.
díky tomu měli hey šanci na sukces i venku a zároveň svatý klid
od domácích médií, tlačících muzikanty ke zpívání v mateřštině.
největším předpokladem pro úspěch se stal vedle přemyšlivych
textů a nadupané muziky - od grungeovych začátků se postupně
propracovali spíše ke crossoveru - skvělý hlas a úžasné charisma
kasi. právě tím se hey nejvíce odlišovali od podobných kapel.
během deseti dnů od vydání se fire dostalo na nejvyšší příčku
prodejnosti kazet v polsku. nedlouho poté odcestovala kapela
do francie na festival le printemps de bourges, kde získali
kromě sympatií také hlavní cenu - pozvánku k účasti na každoročním
turné evropských objevů po hlavních městech většiny států evropy
čítající tucet koncertů pod hlavičkou trans europa express.
za několik měsíců už bylo album fire zlaté (za 330 000 prodaných
mc a 15 000 cd).
hey vyhrávali co mohli - ve všech možných kategoriích
všech možných anket za rok 1993, a to jak u odborníků tak u
širokých mas. a čekalo se na další desku. singl misie
(medvídci), který ji avizoval, se během týdne dostal mezi tři
nejprodávanější singly ve východní evropě do společnosti aerosmith
a collinse. album ho! vyšlo v dubnu ´94 a během deseti
dnů se prodalo 230 000 kazet a 14 000 cd!!! promo šňůru v patnácti
největších polských halách vidělo 80 000 lidí. v říjnu se pak
konal koncert v katowickém spodku za účasti dvanácti tisíc fanoušků
(spousta jich ještě zůstala venku bez lístků) a kamer mtv. z
vystoupení ještě do vánoc vzešla deska live!. kromě oficiálního
alba se v katowicích natočila také kazeta live! - special
edition pro účastníky koncertu jako poděkování za pomoc
při nahrávání... ankety na konci roku pak potvrdily a upevnily
mimořádné postavení skupiny na polské scéně.
v lednu ´95 se hey vydali na šňůru po amerických klubech. mimo
jiné se jim podařilo vyprodat slavné newyorské cbgb´s a limelight
a chicagský metro club! následovalo ep heledore jež bylo
nečekaně říznuto psychedelií, a třetí regulérní album ?
(question mark) z října ´95 dokonce i punkem. u hey se ovšem nejednalo o podlehnutí
tehdejší neopunkové módě, nýbrž spíš o jakýsi návrat ke kořenům,
protože většina členů začínala právě v punkových kapelách. tento
návrat měl být patrný i na dalším turné, při němž se vrátili
z hal do klubů a malých sálů.
těsně po domácí premiéře se lp ? začalo prodávat také ve státech,
v distribuci polygram usa. americká verze se od té polské lišila
tím, že dvě skladby byly nahrazeny třemi jinými z předchozích
dvou desek. a samozřejmě bylo vše v angličtině. začalo se dokonce
nahlas mluvit o tom, že hey by měli v červnu ´96 vyrazit na
celosvětové turné společně s the cranberries. jenže... už před
domácí šňůrou (listopad-prosinec ´95) se objevily pochyby o
tom, zda vůbec nějaké turné bude, protože kasia otěhotněla.
polské koncerty nakonec ještě odjela, ale ty světové padly.
páté regulérní album karma nakonec vyšlo
příznačně 05.05.1997. deska věnovaná 60. letům znamenala tak
trochu ústup ze slávy, ovšem 5 "darmowych" propagačních
koncertů se těšilo z mnohatisícových návštěv.
při srpnových povodních se objevil singl (symbolická cihla)
moja i twoja nadzieja s 5 verzemi této už legendární
skladby (mimo jiné nazpívané celou špičkou polské muziky) a
ta se stala hymnou pomoci postiženým povodněmi. na srpnovém
varšavském koncertu "dla powodzian" (kde samozřejmě
nevystupovali pouze hey) byl vydražen fryderyk kasi nosowské
za 102.000 zlotých!
téměř přesně 2 roky po karmě - 04.05.1999 se objevila deska
s jednoduchým názvem hey, která je návratem k ostrému
hraní z fire. tohle album už je kompletně v polštině a krom
svého obsahu zaujme také obalem - tvarovaným do stopky (tedy
osmiúhelníku).
v červenci roku 2001 se kapela hey zavřela do
studia na venkově, aby tam nahrála další album - už bez kytaristy
piotra banacha, který ji v létě 1999 opustil kvůli sólové dráze
(nahradil jej spřízněný kytarista pawel krawczyk). nová deska
[sic!] se na polském trhu vynořila 22.10.2001 a potvrzuje
návrat k tvrdšímu modernímu soundu. po odchodu banacha se změnil
i způsob skládání písniček - muziku tvořila celá kapela. texty
zůstaly doménou kasi.
7. listopadu vyrazili hey na domácí turné k této opravdu skvělé
desce, které zakončí 9. prosince ve varšavské stodole, aby pak
za měsíc a den přijeli poprvé do česka a na svém minitour odehráli
4 koncerty v ostravském boomerangu, opavském jamu,
kopřivnické noře a pražském rock café. následovat
by pak měla cesta po spojených státech.
zpěvačka katarzyna nosowska má na svém
kontě krom alb hey také 3 vlastní sólo projekty:
puk, puk (1996), milena (1998) a sushi
(2000). tahle muzika se ale od hey dost liší - stylově ji lze
zařadit někam mezi björk, trickyho, ale také elektronické projekty
jako prodigy… desky puk, puk a sushi jí shodně vynesly na fryderycích
nejen ceny za nejlepší alternativní album, ale také cenu pro
nejlepšího autora textů.
podílela se také na projektu yugoton (mimo jiné s kazikem /kult/
nebo pawlem kukizem /piersi/), spolupracovala např. s kapelami
voo voo, pidźama porno aj.
další info včetně ukázek z nové desky (čtete-li
polsky): www.hey.pl
první singl cisza, ja i czas z nové desky [sic!] je k mání (legálně)
zde: www.hey.pl/mp3/ciszajaiczas.mp3
dudyn foto: jacek poreba, jarek korniluk a marek kotnowski
související články:: |