přehlídka animovaného filmu v olomouci (paf) se dlouhodobě zabývá širokým pojetím
fenoménu animace v kontextu kinematografie, mediál ních studií a vizuálního umění. jedná se o plnohodnotný
celoroční projekt, který se věnuje dramaturgické a produkční činnosti, vlastní ediční řadě publikací, přípravě
kurátorských výstav, projekcí, workshopů a seminářů v tuzemsku i v zahraničí. přehlídka se prezentuje
na konferencích, sympoziích a festivalech za hranicemi i v rámci české republiky. vyústěním celoročních aktivit
je pak čtyřdenní festival filmové animace a moderního umění s dnes již mezinárodním renomé, pořádaný každoročně
na začátku prosince v olomouci.
letos paf nabídne svým návštěvníkům celkem šest programových sekcí, připravených vždy odborníky na danou oblast.
hlavní programovou sekci pro přehlídku animovaného filmu dramaturgicky připravil pavel ryška. pestrá padesátá
staví proti představě "šedivého bezčasí" totality pestrý svět ilustrace a animace a celou škálu životních praxí, které
přesáhly programové teze komunistických a parátčíků i upřímnou víru mnoha občanů v budoucí společnost všeobecného blahobytu.
program pestrých padesátých představí v tematických sondách malou část obrazů z pozapomenutých vrstev
československé vizuální kultury, především práci kreslíře jaroslava maláka (1928 - 2012), který se přes
ilustrování tendenční satiry propracoval k vynalézavým vizuálním metaforám a stal se autorem s osobitým
rukopisem, jenž se na konci padesátých let uplatnil v animovaném filmu. autogram v bažině hniloby nabídne
audiovizuální album obrázků a nahrávek z úsvitu kosmického věku. od karikatury, na níž ruka sovětské
vědy a techniky vyrývá na okraj měsíčního moře zvaného "bažina hniloby" rudý akronym sovětského svazu,
až k množství vizualizací triumfální demonstrace sovětské raketové síly, schopné vyslat do kosmu nejen
vědeckou stanici, ale také zasáhnout jadernou hlavicí do té doby neohrožené území spojených států.
přednáška od propagandy k reklamě bude v osvětové a hospodářské propagaci padesátých let sledovat výraznou
linii pozvolné transformace obrazů budoucího všeobecného blahobytu prvních let budovatelské éry.
strašidla z trafouše připomenou karikatury "západnických" módních výstřelků a kulturně politické
tažení proti "falešné romantice" příběhů z divokého západu, ale také rukodělné doplňky páskovské módy,
inspirované ilustrovanými romány a filmem. knížky na obrazovce uvedou hlasem animované kresby, které ve studiu
bratři v triku vznikaly ve stejné době jako americké telecomics, kombinující rozhlasovou hru s vizuálním stylem
detektivních a vědecko-fantastických komiksů třicátých a čtyřicátých let.
závěr programu pestrých padesátých je vyhrazen diskuzi se současnými českými a slovenskými designéry a vizuálními
umělci o vztahu k výtvarníkům činným v padesátých letech. výsledný "obraz doby" možná nebude přesnější, ale snad
pestřejší než představa šedivého bezčasí totality, kterou nabízela rétorika postkomunistického antikomunismu, a umožní
označit i další místa, kde minulé prosakuje do aktuálního.
přehlídka animovaného filmu postupně představí také další programové sekce, doprovodný hudební a výstavní
program, a hlavního hosta festivalu - tzv. paf kult.
blink::
organizátoři & trembi
související články:: |