místopisná a historická poznámka
banikpiczové jsou jedním z nejvýznamnějších kmenů
usídlených v krakonošově. loviště kmene banikpiczů se rozkládají na
sever od moravské brány na pomezí moravsko-slezském. hradiště a sněmovní
místo banikpiczů se nachází na východním břehu velké řeky, na místě
označovaném na mapách krakonošova jako bazaly hills. stejnokroj bojovníků
kmene banikpiczů je modrý nebo bílý, s rituálním nápisem ispat na
plecích. o významu tohoto nápisu se vedou mezi etnology diskuse, v nichž
nebylo dosud dosaženo uspokojivého závěru.
historie banikpiczů je bohatá a pohnutá. o nadvládu nad
místními lovišti a nalezišti cenných nuggetů vedl onen kmen dlouholeté
války s kmenem vitků, ale už před drahnými lety jej ujařmil a vitkové
dnes s banikpiczi takřka asimilovali. vitkům jsou ovšem, alespoň v některých
měsících roku, popřána základní práva jako právo shromažďovací a právo na
samostatnou zahraniční politiku. jejich bojový pokřik "hc vitek - fanda pitek!"
zní tedy na podzimních, zimních a jarních shromážděních kmene v rezervaci,
které se nachází na levém břehu řeky v chrámu, jejž poslední cestovatelé do
těchto míst znají pod názvem čez arena. poslední vzepětí kmene vitků
proběhlo za časů, kdy rada starších svěřila náčelnický tomahawk do rukou
vladyky hadamczika z kravař. ten vedl vitky na cestu výbojů do okolních
kaganátů krakonošova, které zastavil až obávaný kmen buzerpartů z holešovic v památné
bitvě u fučíkárny (2002). po této bitvě se ataman hadamczik stal zajatcem
buzerpartů a po nějakém čase postavil se do jejich čela tak jako kupec
sámo, který, ač původem frank, sjednotil v 7. století našeho věku některé
kmeny slovanské.
není bez zajímavosti, že ataman hadamczik je bratrem
legendárního pohlavára banikpiczů. jeho jméno se v kmenových pověstech
předává z generace na generaci a o činech jeho družiny pějí bardové bohatýrské
písně u táborových ohňů. v posledních letech navázal na slavnou tradici rodu
uherský gróf komnyatzkyi, který, semknuv banikpicze, vedl je k mnoha vítězstvím
nad ostatními kmeny usídlenými v krakonošově, po nichž hymnus kmenového
barda mikymauze, vybízející banikpicze k pospolitosti, zněl na mnoha místech
země. zvláště slavné potření námezdných trup košťála-pašy z letné je vepsáno
zlatým písmem v letopisech krakonošova.
lid banikpiczů, jakkoli v boji tvrdý a nesmlouvavý,
je k těm návštěvníkům svých lovišť, kteří přicházejí v dobrém, pohostinný.
výpravy z celého krakonošova putují do náboženského komplexu v ochraně řádu
stodolů, kde tráví mnohé dni a noci meditacemi, vedoucími ve svaté
vytržení a okamžiky extáze. v letních měsících posledních dvou let bylo na
tomto místě uspořádáno velké kmenové pow-wow, které se letos konalo na kmenovém
tržišti na black meadow a u starého hradu banikpiczů, jehož malebné ruiny stojí
na úpatí bazaly hills. a právě tam směřovala výprava emila holuba jr., který
není nejmenší mezi cestovateli krakonošovskými, a jeho přítele muzikologa,
staršího rodu popmuzeálů, sídlícího na tvrzi v horních počernicích nedaleko
od lovišť buzerpartů. toto je jejich příběh.
pátek
nejdřív nemáte chuť nikam jezdit. pár dní před dnem d dostanete
poprvé v životě pásmovou nemoc. pásmovou nemoc si pořídíte tak, že během dvou
týdnů navštívíte velký festival v cizině a vzápětí velký festival v milené otčině,
na hroudě rodné, čerstvě do unie integrované. pásmová nemoc se projevuje pocitem
zmatení a neschopností uvažovat v rozměrech velkého domácího festivalu: rozhodí
vás, když za čtvrt hodiny přejdete z jednoho konce areálu na druhý, u stánku s krajovou
klobásou marně pátráte po kenya fried chicken, kterým jste před týdnem ztrestali
žaludek jak baroš dány a za hodinu si říkáte, co tu budete celý den dělat. nakonec
tu chmůru zaženete pomocí známých ansámblů a konferencí se známými kreaturami v zákulisí,
ale ještě pár dní bublá někde vespod, přinejmenším v podobě neodbytného pocitu,
že ty minulý brody byly lepší. ale zatímco z českého brodu se dostanete domů za
tři čtvrtě hodiny, ostrava je nám obyvatelům svobodného města rachotína, alespoň
místopisně, přeci jen vzdálena. a co kdyby se pásmová nemoc vrátila?
o polednách letmo prostudujete dopravní zpravodajství a zvolíte
cestu přes severní distrikty krakonošova. není, jak praví známé úsloví, kratší, o to
však náročnější. zvláště, když vás v sedle uprostřed orlických hor přibrzdí tirák,
pohybující se s kmetskou velebností. a tak se pan doktor za volantem kochá hodnotnou
scenérií askiburgionu a koncert oysterbandu, který tolik chtěli vidět, se stává čím
dál chiméričtějším. co dělat, ptáme se s černyševským.
v ostravě samotné hodlá cestovatel dostát image dobrodruha a tak
povrhne solidním hotelem (ve skutečnosti mu zadavatel cestovní zprávy nehodlá proplatit
ubytování) a vyhledá lidový hospic nedaleko proslulé věžní těže hotelového domu
jindřich. poprvé povytáhne obočí, když u vchodu do domu uzří paní jurodivého
vzhledu v teplákách, která rytmicky povytahuje a spouští víko od přilehlé
popelnice a aniž by si něco skřípla, vytrvale opakuje citoslovci "au." podruhé,
když si prostuduje oznámení inzertního charakteru "na účet nenaléváme" a podobná,
která se nacházejí u okénka, jež funguje dílem co výdejna klíčů, dílem co improvizované
bufé se sušenkami, startkami s filtrem a desítkou místní provenience. potřetí,
když se seznámí se spartánským pokojem, který připomíná vysokoškolské koleje, do
nichž tak dvacet let nikdo neinvestoval (cestovatel jich pár prošel, takže o tom
něco ví), a to ani hadr, koště a kýbl plný vody s čistícím prostředkem savo. cestou
ven potká další spolubydlící, vyžádá si od muzikologa čekajícího venku (muzikolog
má hodného mecenáše, jenž mu proplatí hotel) hlt čtyřicetiprocentní lihoviny a nehledanými
výrazy popíše situaci. a tak, vnitřně zocelen, vydává se kulturně vyžít, věda,
že tady bude pásmová nemoc krátká. "vždyť to jsou ty svěží a silné dojmy, které
mi tak doporučoval doktor blutwurst," říká hrabě felix teleke z tölöke, a má
pravdu.
k nim se záhy přiřadí i první z mnoha setkání s ochrankou u vstupů
do areálu. jsou-li takové prohlídky prováděny korektně (a zde byly), rádi je akceptujeme;
přesto si druhý den říkáme, že budeme muset po návratu domů požádat své blízké,
jestli by nám alespoň ráno a večer neprohnětli batoh, jinak se budeme cítit trochu
nesví. jednalo by se tedy vlastně o specifický druh pásmové nemoci.
první poznatek z areálu. zhruba každý pátý člověk, kterého během
prvních pěti minut potkáte, je cestovatel až z prahaaa. ty potvory vám vlezou všude.
druhý poznatek: stejně jako na rock for people, i zde se u stánků s pivem skví
cedule hlásající, že hoši z prazdroje nemají s drakonickou cenou, za níž je
festivalová pohonná hmota č. 1 prodávána, nic společného. to se na jednu stranu
jeví jako alibistické, na druhou pochopitelné, protože žádat 24 kč za rapidně
teplající tekutinu nevalné chuti je opravdu poněkud přitažené za vlasy.
ale kam se poděla hudba?, táže se zdeněk nejedlý. páteční
obhlídku cestovatelé začínají na barvy stage uprostřed výstaviště. běloruský
ensemble ur´ia je v programu anoncován jako tajný tip pořadatelského týmu.
well... no... jaksi... muzikolog posléze dokázal nejlépe formulovat pochybnosti o shlédnutém,
řka, že má neblahý pocit, jako by si občas zajímavá, občas rozhozená kapela
dělala z diváků srandu. s týdenním odstupem cestovateli vytane na paměti leda
kytarista a kapitán franc, hrající tak syrově, že by všem druholigovým klonům
white stripes mohl z fleku dávat hodiny. jinak to bylo celé trochu zmatečné.
a teď přes řeku. zřícenina hradu na horizontu, toť učiněná
kulisa ke svatbě upírů! (opět felix teleke z tölöke). než se tam však vypravíme,
je třeba okusit hlavního pódia, na něm něco mainstreamu a zároveň ohledat terén.
právě tady se pořadatelům podařilo docílit možná nechtěného, rozhodně však účinného
efektu: festival má vlastní odér. když postavíte několik stánků s různými druhy
občerstvení proti sobě, srazí se vůně pokrmů v meziprostoru a vznikne tak ´efekt
nedělní kuchyně´, který nenažraného jedince nutí něco si dát, i když to třeba původně
neměl vůbec v úmyslu, dává místu šmrnc a v kritických okamžicích přebije i přilehlou
baterii budek fy toi toi, pokud tato není pravidelně vyvážena. cestovatel věří, že
to funguje.
výprava opět doplňuje pitný režim a z nedalekého pódia slyší,
jak kdosi vyvolává jména ansámblu, který má vystoupit. úsilí pouťového vyvolávače
se míjí účinkem a výprava si klade otázku, co je to za moulu (jaké podivení, když
to pak nahlédnutím do bulletinu zjistí). monkey business hrají ve velkém stylu.
členové výpravy viděli před dvanácti dny jamese browna a ačkoli se neubrání
srovnávání - zvláště co se pódiového cirkusu týče - obstojí reprezentanti krakonošova
se ctí. co soulovému pantátovi hermelínový plášť, to ruppertovi pyjamas. co brownovi
´master of ceremonies´, to zde roman holý, dirigující z levé strany pódia celou
menažerii. soubor je zřejmě dojat a ústy principála tlumočí poselství o znamenitě
fungujícím festivalu. tehdy to ještě bereme jako lichocení se publiku, posléze je
třeba dát mu za pravdu. pásmová nemoc zapuzena, we feel better than john huss.
produkce v podhradí a na hradě na sebe plynule navazují. "jako
soubor lokálního významu jsme byli odsunuti na lokální pódium, takže projekce,
které jsme si připravili, nedopadnou tak, jak jsme si představovali," špičkuje
uvaděč dalšího dějství. ale v pátek v noci není malých souborů. gothart, toť
balkán, ale balkán s přívlastkem, rafinovaný ve stavbě písní a v aranžích a díky
dechařům úderný jak laura a její tygři v nejlepších letech, tak, jak to není
zaznamenáno na žádné její desce. oh!
první večer na hlavním pódiu uzavírají tata bojs, jak se na
jedny z největších milostných zvířátek v české rock & popové zoo sluší a patří.
daří se jim, i ten bublajz zpívá lépe než na desce, jenže než se cestovatel důkladně
ponoří do nano-, futu- a bio- rytmů, je odlapen místními hodnostáři a odvlečen
za nápoji. jsme-li ovšem přivítáni slovy "emil, ty máš v sobě dvacet procent
ostravske krve, akorat o tom neviš," bylo by neslušné se zdráhat.
a už jdeme do finále, a za všechno vážně dík. bije druhá
ranní a ačkoli ještě víme, která bije, na jeden den už je toho opravdu dost.
zítřek bude vyžadovat celé muže a ženy.
sobota
okolo lesa pole lán, hoj, po sokolské kráčí pán, osvěžen
na duchu i těle, na colours pílí si to směle, arci nevyspán.
při podobných cestách do trutnova se mu osvědčilo zahájit den
studiem denního tisku v kavárně, pokud možno zahradní. v tomto městě ovšem
favorizuje podnik pelikán, důvtipně umístěný v sedmém patře mrakodrapu poblíž
náměstí; díky tomu se z oken podniku otvírá luzné panorama různých městských částí,
ano, i bazaly hills, trochu industriální, ale podnětné. dnes z toho ovšem nic
nekouká: strohé oznámení hlásá, že po dobu festivalu je kavárna uzavřena. hanba!
nezbývá než zvolit zahrádku nedalekého baru, prostudovat denní tisk a sledovat,
kolik lidí korzujících kolem je vybaveno páskami hlásajícími příslušnost k festivalu.
hodně.
krátce po polednách se cestovatel schází s muzikologem na hradním
nádvoří. oba pohodí uzdy od koní štolbům, přijmou pohár s medovinou a jmou se
sledovat tré minnesängerů, jejichž s.r.o. se nese název niorek. s jedním
zemanem z niorků pojí muzikologa pouta takřka pokrevní, což je zhruba v půli
produkce zvěstováno davům (uveďme zavčasu, že minnesängeři, vyzbrojení kytarou,
citerou a cellem, hudou písně moravské: při zkoušce trochu jako rolling stones
unplugged, v rámci produkce v tradičnějším posazu a pohříchu poněkud potichu).
muzikolog na svých hudebních spanilých jízdách přestál čelní náraz s finským
folklórem a zmíněného zemana z niorků uhranul s výsledky nárazu velice velmi,
tak, že jeden vzorek obohatil i niorek, resp. jeho repertoár. a když zeman z niorků
příslušnou píseň ohlásil, pravil, kdože ji souboru zprostředkoval a pokynuv příslušným
směrem, pravil, "to je ten ošklivej člověk napravo od pódia." přátelské slovo v pravou
chvíli. muzikolog šel si pak soubor vyfotografovat. jedva se však usídlil pod
pódiem, vzbudil nevoli dvou dorostenek. příčina se vyjevila vzápětí: jeho korpus
bránil jim ve výhledu na citeristu souboru, jejž zbožňují tak, jako jiné dorostenky
sámera issu a jiné mediální výhonky. v zákulisí byla pak scénka příčinou nemalého
obveselení.
zde se cesty obou výzkumníků dělí. muzikolog, věren svým ethno
spádům, peláší přes řeku shlédnout docuku, cestovatel, věren záměru šetřit silami,
spočine v půli cesty na kava kava. nikdy se s nimi úplně nesrovnal: až tady mu
přijde k chuti dvé dechů, uhrančivý fulgoni a pádný rytmický dvoutakt. jen ten
psychedelický ošial, zdá se, v horkém odpoledni nefunguje tak, jak by měl. space
rock, který se postupem času přeci jen mění ve spací. krátce před třetí si
cestovatel řekne, že ohledání terénu stačilo a vydá se v ještě teplé stopě
soudruhově. než se na hlavní scéně výstaviště uchystá další chod, jde se na chvíli
zpotit do stanu, který nabízí možnost spočinout v na pohled pohodlných
fotelech a zjistit, co starší kmene banikpiczů na pow-wow delegovali. facing
west trio se jeví co důstojní reprezentanti. jazzrock. a pak, že můzy fúzi nepřály.
deset minut ve stanu se zdá být dobře investovaných.
pow-wow deklaruje se jako akce multikulturní. nejlepší potvrzení
předpokladu skýtá scénka před algida stage krátce před půl čtvrtou. cestovatel
dorazí, konstatuje, že soubor, kvůli kterému přišel, se stále ještě chystá, i jde
dodržet pitný režim. tu se zastaví. nastraží uši. zkoprní. je to možné? je, zmýlená
neplatí. to, co se ozývá z reproduktorů před nástupem ukrajinského ensemble haydamaky,
skutečně je píseň tancovačkového zespólu zvlášňý škola, píseň, která slouží co hymna
cestovatelova mileného vojště, jež v březnu 2001 svedlo sedm bratrovražedných
bitev s bojovníky kmene vitků, vedenými vladykou z kravař. nic není nemožné. colours
open!, říká si okouzlený cestovatel a ještě ve frontě na rudegast desetistupňový
synkopuje si pro sebe rááádek duda!, magickou mantru oněch pamětihodných dní.
kouzlo vzpomínek, milý ignáci, zašveholí felix
teleke z tölöke, v průběhu pow-wow již potřetí. a pak cestovatel přidá do
kroku. one step beyond! když před dvěma lety putoval polabím v lovištích
litoměřických, jimž vládne velký šaman hanzl, zahořel pro ska & reggae na
ukrajinský způsob plamenem, jejž těžko uhasit. to odpoledne opět vzplane do výše.
kapela hraje s vehemencí a chutí. zvukař ji nešidí. lid pod pódiem je lapen.
zatím to nejlepší, co bylo na pow-wow slyšet, a to se dosavadní konkurence vesměs
neflákala.
když haydamaky končí svou easy ride, vynoří se z davu muzikolog,
pronese pár obojakých poznámek k docuku! a pílí opět na východní břeh řeky.
cestovatel setrvá v rozpravě s domorodci na témata, která se do cestovní zprávy
nehodí a posléze si zopakuje stopování muzikologovo přes lávku unie. ani nathaniel
bumppo alias sokolí oko z románů cooperových, ani hrdinný rozvědčík jirka hradec
nebyli by úspěšnější: muzikolog je dopaden na hradě a nebýt hudby, tolik účinného
opia mas, byl by podroben výslechu dle metod dzeržinského. jenže noc má patřit
arábii a podvečerní předkrm, jehož členové slyší na jméno duoud, jeví se co věru
důstojný. cestovatel to s potěšením tlumočí náčelnicí pow-wow, když se zrovna
mihne kolem.
když o hodinu později sólo pro dvě loutny a přednatočeného
bubeníka skončí, projde branou, v jejímž levém rohu jsou jak ve špatné frašce
vyskládány nemizící stohy elle, magazínu pro správný názor o životě, vesmíru a vůbec.
existuje nějakých 67 způsobů, jak zaručeně přežít pow-wow v zemi banikpiczů? a pokud
ano, jak to, že o nich elle dosud nepsalo? co nebohé ženy, které se dostanou do
lovišť banikpiczů bez nezbytného průvodce tohoto typu? o nich pak vlajková loď
vydavatelství hachette & filipacchi jistě uveřejní příběh, anoncovaný na obálce
šťavnatým titulkem, medituje cestovatel, kráčeje do podhradí. a protože podobně
nesouvislé úvahy jsou neklamnou známkou duševního opotřebení, odchází opouští
pow-wow, aby se resuscitoval v některé z přilehlých taveren.
"za bránou lesa se děje jiný děj," praví pan linhart, úředník
drážní ve velké praze a nositel řádu majerovy brzdové tabulky. v taverně za kostelem
sv. priora na náměstí se rokuje o povětrnostní situaci, za pachatele anoncované
klimatické změny, která má přijít další den, jsou označeni "zasraný pražáci" a pow-wow
jako by najednou bylo někde daleko. cestou zpátky začíná pršet, naštěstí ne nadlouho.
čas oponou trhl a v podhradí se mezitím přichystali urban trad,
přišedší ze země belgické. nejdřív se cestovateli líbí. pak znejistí. pak si říká,
že na corrs říznuté bruselským souborem písní a tanců není naložený a vydá se přes
řeku. šťastné rozhodnutí. po pěti minutách obcování s gulo čar na barvy stage
zapomene, kam to vlastně chtěl jít. ti brňáci nehrají jak z partesu, hrají ještě
lépe, jak utržení z řetězu. "ty snad museli držet tejden na samotce," říká si
okouzlený cestovatel. živelné. živelná. smršť . padá tma a pow-wow má nový vrchol.
jediné štěstí hlavních hvězd je, že nemusí nastupovat na stejné pódium.
čas hvězd (a mandragor) přijde za hodinu. mezitím se cestovatel
po drahném čase setká s muzikologem a vzdá hold jeho famóznímu krznu zelené barvy,
zakoupenému u stánku s orientálním tovarem. muzikolog získává válečnické jméno
alternativní aleš. obě stany vyjadřují své uspokojení nad průběhem dne a soustředí
se na hlavní chody dnešního menu.
k tomu prvnímu cestovatel vzhlíží s lehkou nedůvěrou. k natache
atlas si vybudoval díky jejím posledním deskám, na jeho vkus příliš uhlazeným,
spíše rezervovaný vztah. po čtvrthodině se - rezervovaný vztah - rozpouští
kdesi v davu. alespoň do chvíle, než paní přepustí pódium jejím doprovazečům,
kteří se pustí do spřádání bohatých rytmických sítí. když se natacha vrátí, má
cestovatel pocit, že cesta zpátky do první poloviny koncertu je jaksi zarubaná a madam
proplouvá ke konci svého představení čímsi, co vodáci nazývají volej. o půlnoci
je konec. kde dobít baterky? na barvy stage. pódium už dnes v tomto punktu
posloužilo dvakrát, poslouží i potřetí. kanjar´oc smiřují cestovatele s nepříliš
milovaným hip hopem, s pokročilou hodinou i s úbytkem sil. a už jdeme do finále, a za
všechno vážně dík, zas přijdem a možná...
ne možná, určitě. ten mafiánský vymahač výpalného, který se
klátí pódiem jako sakura ve vichřici, je předpokládaný zlatý hřeb festivalu - a předpoklad
koncertem učiněn jest. cestovatel viděl rachida tahu před dvěma lety v albionu,
zamlouval se mu. po dvaceti minutách jej opanuje pocit, že milý arachid tehdejší
koncert odflákl nebo před ním něco špatného snědl. až teď vidí, co dokáže uhrančivý
zpěvák - deklamátor, kytarové riffy s kadencí nám známého samopalu vzor 25 a hypnotických
rytmů, které nejsou z tohoto světa. asi dvakrát zapípá během koncertu telefon.
tenor zpráv - dotazů je stejný. "je to mozny?" vůčihledě.
nad finále sobotní noci spusťme milosrdnou oponu. jen tolik
řekněme, že východ slunce nad náboženským komplexem má mnoho do sebe, probuzení
po čtyřech hodinách těžkého spánku už samozřejmě podstatně méně.
neděle
když se cestovatel probere z mrákotného stavu, sbalí
si svých pět švestek a s ulehčením opustí dům s podivnými nápisy a obyvateli, o popelnici
nemluvě. zasraní pražáci se zřejmě lekli rozhořčeného lidu v taverně a místo
období dešťů žhaví vylidněné ulice v centru města slunce, které jako by se
rozhodlo ukázat, že i ono se dokáže vzepnout k velkým výkonům. včerejší kavárna
nepřijímá. nevadí. "když nedá nám tahle, dá nám nějaká jiná," vzpomene si
cestovatel na jednu ze zapomenutých lidových písní z kraje plzeňského a o polednách
naslouchá pod slunečníkem v příslušném podniku rozpravám obyvatel žírné
hané o jejich pracovní sobotě v zámku a v podzámčí, resp na hradě, v podhradí a za
řekou. s uspokojením zjišťuje, že mají mnoho společného. neméně potěšen
absolvuje rozhovor s ještě zuboženějším kolegou - cestovatelem, který upadl
do tenat filmového pow-wow v górodě karlovy vary a zcela zmaten slibuje
historku o jeho nabubřelosti, gosudaru krakonošova a dalších elitách, kterou
ovšem není schopen do telefonu reprodukovat. to by se tady stát nemohlo, říká
si s ulehčením cestovatel a odchází vstříc poslednímu dějství.
scenérie nese smutné příznaky blížícího se konce. z black
meadow zmizela v průběhu dopoledne pódia i stánky s komoditami a prázdnou
plochou bloudí několik osamělých postav. těžiště nedělního odpoledne a večera
se přesouvá na východní břeh řeky, kde několika tu- i cizozemským kejklířům
připadla čestná povinnost vyspárovat program tak, aby tento co nejplynuleji
doskákal až k pánu z geldofova, význačnému dobroději. většinou se proto věnuje
společenským aktivitám v cestovatelském klubu v nejvyšších patrech hradu, naslouchat
stesky starších soudruhů, že ten vyjetej volej neměli pít, probírat novinky v oboru,
pomluvit nepřítomné cestovatele (nezřídka v souvislosti s konzumací vyjetého
oleje a jiných delikates na jiných akcích). a průběžně vykonávat výpady do podhradí.
neboť "kdo chce znát duši lidu, musí naslouchat jeho písni."
a znát místní kulty. jinak by nepochopil, proč
banikpiczové v podvečer nesmetli svého bývalého výtečníka pastouška z jízdy
kelímky z pódia a omezili se pouze na bezzubé manifestace nevole typu "radek,
nepičuj a hraj!" , když zchmelený mistr uváděl své písně sáhodlouhými proslovy
bez hlavy a paty. že jeho kolegové udrželi produkci souboru v únosných mezích,
lze z jejich strany považovat za velké vítězství, pravda, vítězství pyrrhovo.
zvláště těm, kteří viděli památnou performanci ve zdejším televizním pořadu
mladí neřádi mohl vytanout na mysli název knihy miroslava ivanova požár
národního divadla aneb příliš mnoho náhod. druhý kultovní soubor je
místní a podstatně snesitelnější verzí těžkého pokondra a působí, jako by
spadl z porty - tak, jako majka von gurun spadla z něba.
při podobných zábavách se krátí čas do večera. a pak je
krátce po osmé a finis coronat opus. význačný dobroděj rozumně navršil haldu
irských kozumplicí a prastarých písní z dob, kdy přesvědčoval okolí, že nikdy
nemiloval evu braunovou. občas si dovolil připomenout davu, že před třemi lety
vydal naprosto průměrnou desku a že tuto neblahou sérii letos snad prolomí.
dav to přijal s blahosklonným potěšením. konec se blížil mílovými kroky a ve
veškerenstvu se zřetelně rozšířil pocit, že dobrá věc se podařila. byl to
šlakovitě vyvedený víkend. a citrus na to!
při posledním přechodu lávky potkáme tré spoluobčanů v pláštěnkách
velmi řvavých barev. přecházejí řeku s velebností bílé paní. ačkoli neprší,
mají kápě přes hlavu. "ku-klux-klan?" otáže se kolegyně.
"nejspíš to byly ty colours of ostrava," odtuší cestovatel.
see you next year. emil holub foto: dudyn
související články:: - pozvánka:: colours of ostrava 2010
- aktuálně:: 1. tisková konference festivalu colours of ostrava 2010
- tisková zpráva:: 6. ročník soutěže česká spořitelna colours talents
- pozvánka:: colours of ostrava 2009
- aktuálně:: 1. tisková konference festivalu colours of ostrava 2009
- report:: colours of ostrava 2008 (2 v 1)
- fotoreport:: colours of ostrava 2008 (vol.4 - neděle)
- fotoreport:: colours of ostrava 2008 (vol.3 - sobota)
- fotoreport:: colours of ostrava 2008 (vol.2 - pátek)
- fotoreport:: colours of ostrava 2008 (vol.1 - čtvrtek)
- pozvánka:: colours of ostrava 2008
- tisková zpráva:: 4. ročník soutěže česká spořitelna colours talents
- aktuálně:: 1. tisková konference festivalu colours of ostrava 2008
- report:: colours of ostrava 2007 - jakou barvu má hudba, report no. 2
- fotoreport:: colours of ostrava 2007 (vol.4 - neděle)
- fotoreport:: colours of ostrava 2007 (vol.3 - sobota)
- fotoreport:: colours of ostrava 2007 (vol.2 - pátek)
- fotoreport:: colours of ostrava 2007 (vol.1 - čtvrtek)
- report:: colours of ostrava 2007, report no. 1
- pozvánka:: colours of ostrava 2007
- aktuálně:: 1. tisková konference festivalu colours of ostrava 2007
- tisková zpráva:: 3. ročník soutěže česká spořitelna colours talents
- fotoreport:: zimní colours of ostrava 2007 (sobota)
- fotoreport:: zimní colours of ostrava 2007 (pátek)
- pozvánka:: ostrava zazáří barvami již v lednu
- (roz)hovor:: zoči voči s... šéfkou colours of ostrava zlatou holušovou
- report:: colours of ostrava 2006 (2 v 1)
- fotoreport:: colours of ostrava 2006 (vol.5 - robert plant)
- fotoreport:: colours of ostrava 2006 (vol.4 - neděle)
- fotoreport:: colours of ostrava 2006 (vol.3 - sobota)
- fotoreport:: colours of ostrava 2006 (vol.2 - pátek)
- fotoreport:: colours of ostrava 2006 (vol.1 - čtvrtek)
- pozvánka:: colours of ostrava 2006
- aktuálně:: colours of ostrava dává do prodeje jednodenní vstupenky
- aktuálně:: 1. tisková konference festivalu colours of ostrava 2006
- tisková zpráva:: colours of ostrava 2006
- report:: ozvěny barev (landmine spring)
- report:: ozvěny barev (osudové setkání - mariza)
- report:: colours of ostrava 2005 slovem (vol.3 - neděle)
- report:: colours of ostrava 2005 slovem (vol.2 - sobota)
- report:: colours of ostrava 2005 slovem (vol.1 - pátek)
- fotoreport:: colours of ostrava 2005 (vol.3 - neděle)
- fotoreport:: colours of ostrava 2005 (vol.2 - sobota)
- fotoreport:: colours of ostrava 2005 (vol.1 - pátek)
- pozvánka:: colours of ostrava 2005
- report:: colours of ostrava 2004 (2 v 1)
- fotoreport:: colours of ostrava 2004 (vol.3 - neděle)
- fotoreport:: colours of ostrava 2004 (vol.2 - sobota)
- fotoreport:: colours of ostrava 2004 (vol.1 - pátek)
- (roz)hovor:: zoči voči s... monkey business
- pozvánka:: colours of ostrava 2004 (vol.1)
- pozvánka:: colours of ostrava 2004 (vol.2)
- aktuálně:: 1. tisková konference festivalu colours of ostrava 2004
- report:: 5 v 1: colours of ostrava 2003
- fotoreport:: colours of ostrava 2003 (vol.01)
- pozvánka:: colours of ostrava 2003 - důležité informace
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 18. - poslední a double): čankišou, al yaman, gothard, benedikta, revelation, hrozen
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 17.): polemic, sto zvířat, tam tam orchestra
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 16. - speciál!): goran bregović & wedding and funeral band
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 15.): vypsaná fixa, divokej bill, traband
- (roz)hovor:: anketa:: barevná, farebná a kolorowa
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 14.): oi-va-voi, korai örom, létající koberec
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 13.): nierika, nana zorin, kosheen
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 12. - double): hlas, redl, schmitzer, havlovi & delia, kočičková & l.nohavica, bengas
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 11. - double): robson, naked floor, glayzy, banana, downbellow, n.kantorová & smetana života
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 10.): j.a.r., zikfa, kryštof
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 9.): tumbao, dub-o-net, švihadlo
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 8.): suí vesan, zuzana navarová & koa, neřež
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 7.): november 2nd, hey, support lesbiens
- aktuálně:: zpráva z druhé tiskovky c.o.o.
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 6.): e.o.s.t., veneer, skyline
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 5.): drum machina, údery údy, tubabu
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 4.): hradišťan, ahmed má hlad, cabelique
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 3.): -123 min., sluneční orchestr, fen jün song & horská karavana
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 2.): pepa streichl, zva 12-28 band, dano salontay & dlhé diely
- pozvánka:: 3 barvy festivalu (díl 1.): sheva, geoffrey oryema, te vaka
- tisková zpráva:: zpráva o barevné tiskovce
- tisková zpráva:: tisková zpráva:: colours of ostrava 2003 (vol.1)
- report:: tři v jednom (pátek)
- report:: tři v jednom (sobota)
- fotoreport:: colours od ostrava 2002 (pátek)
- fotoreport:: colours of ostrava 2002 (sobota - vol.1)
- fotoreport:: colours of ostrava 2002 (sobota - vol.2)
- fotoreport:: colours of ostrava 2002 (sobota - vol.3)
- pozvánka:: barvy klepou na dveře (colours of ostrava 2002)
- tisková zpráva:: střípky ze zákulisí colours of ostrava IV
- tisková zpráva:: střípky ze zákulisí colours of ostrava III
- tisková zpráva:: střípky ze zákulisí colours of ostrava II
- tisková zpráva:: střípky ze zákulisí colours of ostrava I
- (roz)hovor:: ostrava zazáří barvami
- tisková zpráva:: tisková zpráva - colours of ostrava
|