kdy jsem poprvé slyšel tata bojs, tak to si už nevzpomenu. nemám tedy zaškrtnutý
den v kalendáři, kdybych pravidelně slavil výročí našeho prvního "setkání". ale
asi určitě mě nejdříve oslovilo jaro. a potom jsem si velice oblíbil mardošu jako
moderátora v "60". ale když vyšlo ukončete nás v září 1997, šel jsem si jej
poslechnout do obchodu a byl celkem překvapený a zklamaný zároveň, že na rozdíl
od "popového" jara je zbytek desky takový "tvrdý, punkový a nemelodický". tak
jsem si tu desku nekoupil, na tata bojs celkem zanevřel, zařadil si je mezi další
"divné kapely z indies" a hleděl si svého... v průběhu času jsem se s nimi tu a tam
potkal na stránkách rock&popu a když v prosinci 1998 vydávali akustickou verzi
jejich koncertu z delty s názvem nekonečná stanice, tak se mi sice strašně líbila
myšlenka, že po koncertě hned vypálili a udělali limitovanou sérii cd z toho koncertu.
to jsem si tehdy říkal, že to bude za pár let pěkná rarita, škoda jen, že já nejsem
jejich fanoušek.
čas plynul a já se nějakou souhrou náhod ocitl v neděli 28.11.1999 na jejich
koncertu v parníku. můj první jejich koncert. oni nehráli vůbec špatně, mělo to
energii a hlavně přibrali jak tehdy říkali "dalšího člena do kapely" - sampler/sequencer
mpc 2000 (to víte, taneční scéna byla na vrcholu). a bylo vymalováno. takže jsem
si sehnal (dokonce bych řekl, že vypálil) ty dvě dosud vydané desky, ale byl jsem
zklamaný, že tam nebyly ty písničky co hráli na tom koncertě (a když byly, tak v těch
divných břit-popových aranžích). oni totiž chlapci točili a připravovali novou
desku a produkoval jim to takový zvukař tady kousek od nás.
dne 15.03.2000 (to už ve svých análech zapsané mám) začal počátek mé nové kapitoly s tata
bojs. vyšlo futuretro. sjížděl jsem si jej několikrát za den v průběhu třech
týdnů. na všechny strany začal hlásit zvěsti o nejlepší kapele na světě (no, ehm
asi v česku... hned po eost, bez diskuse). dokoupil si zpětně originály desek (a uvalil
přísné embargo na jakékoliv vypalování čehokoliv s nálepkou tata bojs) a jako správný
fanda začal shánět promo singly (ramínka mi v dualu vytáhli z koše!). a nevynechal
jediný koncert v regionu (na opavské hlíně jsem si jen kvůli nim nechal ujet poslední
vlak v deset hodin a vracel se za rozbřesku prvním v 5 ráno). na "rockováním s jiřím
černým" jsem se ptal, jestli z tata bojs jednou opravdu bude stadiónová kapela, jak
to o nich říkal jpm. a strašně mě štvalo, že je nikdo v rozhlasovém éteru kromě
r1čky nehrál.
a pak to přišlo - na podzim roku 2000 odešel kytarista marek doubrava. a s odstupem
času a dalším vývojem jde jen říci, že to byla citelná ztráta. tata bojs prohlásili,
že budou dále pokračovat jako duo. zanedlouho sice našli nového kytaristu v podobě
maťo mišíka a na následujícím druhém společném koncertu v sobotu 17.02.2001 v boomerangu
sice maťo zvuk kapely pořádně zdrsnil (nezapomenutelná vzpomínka na jeho kytaru v kovbojích),
ale ukázal, že na rozdíl od marka nestačí hrát na kytaru, klávesy, zpívat doprovodné
zpěvy, obhospodařovat sampler a musel nastoupit minidisk. při následném nahrávání
desky biorytmy si mardoša psal deník (pro mladší ročníky z předních koncertních
řad - blog) a v zápise z 21.1.2002 se zmiňuje o tom, že "maťo se nudí". a bylo to
poznat i na desce - ty tam byly markovy kytarové vyhrávky a celkově tam zaznělo
minimum kytar, zato krabičkáři se vyřádili. a rádia začala hrát tanečnici. a o tata
bojs se začalo psát a psát (ale ne zas tak hodně jako o sunshine - pozn. pro mladší
ročníky). když přijeli v dubnu v rámci svého prvního uceleného turné do ostravy,
tak kluby už jim byly malé, hráli tedy v plechové boudě na černé louce. a já jsem
přestal číst fórum na jejich webových stránkách, protože mě nebavilo číst milión
příspěvků o tom "že milan je sexy chlap a jestli s někým teď chodí". dostal jsem
klasickou "depku", že mi mainstream ukradl kapelu. a že se kvantitou publika snížila
jeho kvalita - prostě nevěděl na koho tu vinu hodit. maťo se v kapele dlouho
neohřál a post kytaristy byl opět volný. on vlastně nikdy ne tak úplně do kapely
zapadl, dobře si vzpomínám, jak jsem mu ve fabricu (kam přijel jako host roe-deer)
říkal o připravované reedici biorytmů s bonusovým diskem a on se "vztekal", že mu
kluci z kapely zase nic neřekli.
do rozjetého vlaku místo něj nastoupil vláďa bár a nejdříve se zaučoval na koncertech.
pak si tata bojs postavili vlastní studio gui-tón a od října 2003 do května 2004 točili
své koncepční album nanoalbum. když se objevil první singl virtuální duet, udělalo
se mi nejdříve zle. taková popina! co naplat, že se mi to stejně rychle zavrtalo
do hlavy. když vyšlo (nano)album, byl jsem velice mile překvapen a mohl zvolat
vltavovské "hurá, kytary!" vrátili se zpět. a srovnalo se to mezi námi. na coloursech
jsem minulý rok nebyl, takže se náležitě těším na čtvrteční koncert 28.04. ve fabricu
(další den do kopřivnické nory už nepojedu, na to už ve svých letech nejsem,
abych objížděl každou štaci). jo a předskakovat jim budou vyškovští here.
ty jsem poprvé slyšel... ale to už je zase jiný příběh.
blinky::
tata bojs:: www.tatabojs.cz
here:: www.here.czstrictly blue foto: buk
související články:: |